10 gode råd til bedre markedsføring

Når du går i gang med dine planer om marketing generelt, så kan du her se 10 gode råd til at nå i mål!

1
Få hurtigt etableret nogle få men effektive målsætninger, du vil indfri og lykkes med:
Det fede ved digitale løsninger er, at alt hvad du laver er målbart. På nyhedsbreve er kan det være antal modtagere, der åbner nyhedsbrevet. Det kan også være klik-rate – hvor mange, der klikker på links.

2
Planlæg din indsats, så du er sikker på at du får eksekveret.
Du kan lave en marketingplan, der indeholder dine forskellige aktiviteter. Hvad, hvornår, hvordan, til hvem, hvad koster det, hvad vil du have ud af det (målsætninger) resultat etc.

3
Bliv hurtigt afklaret om du selv skal stå for at løse opgaverne
Ressourcerne er knappe, det ved vi alle. Derfor er det vigtigt, at du hele tiden arbejder med de opgaver, der er vigtigst for din virksomhed og hvor du samtidig har færdighederne. Muligvis er det ikke dig, der skal skrive indhold, lave splittest, sætte systemerne op eller læse google analytics rapporter.
Måske skal du tage de gode beslutninger og lade andre om at forbedre dem…

4
Omgiv dig med specialister
Med udgangspunkt i punkt 3, så skal du omgive dig med dygtige mennesker. Hvis du ikke kan ansætte dem, så lav partnerskaber, hyr freelancere eller team op med en dygtig leverandør. Der er masser af dem derude – du kan bare ringe og høre hvem du skal vælge!

5
Test din indsats – virker det, så gøre mere – virker det ikke, drop det…
Test, test og atter test. Split-test, test på konvertering, på content, på overskrifter, farver osv. Det er vigtigt at du altid udfordrer dine antagelser. Som der blev sagt i den middelmådige film Under Siege II: “Assumptions is the mother of all fuckups” (du kan se klippet her)

6
Kend din målgruppe og find ud af om din markedsføring virker på segmentet
“Vi kender vores kunder og vi ved hvad de vil have”
OK… Men er du nu helt sikker?? Det kan være smart at lave små undersøgelser. Spørg nogle udvalgte kunder om de kan forstå dine budskaber. Det behøver ikke være en stor repræsentativ analyse med referencegrupper – ring til nogle af dem du kender og spørg om de ikke vil teste dine budskaber. Du kan altid bytte for kage!

7
Brug de rigtige værktøjer
Det er nok nemmere sagt end gjort, da de fleste leverandører har deres favoritter og systemer de ofte benytter sig af. Men spørg ud i netværket eller brug nogle af de gode samarbejdspartnere du har i dit netværk. Dit projekt bliver aldrig bedre end det team du vælger og de værktøjer du gør brug af.
Du kan dog være ganske sikker på, at hvis noget er gratis, så er det dig, der er varen.

8
Vær loyal overfor din strategi – indtil den ikke virker mere
Alting går hurtigere nu end for bare få år siden. Det betyder også, at du skal være agil i din tilgang og ændre fokus hurtigt, hvis dine kunder gør det samme. Langsigtede 3-års planer kan være fornuftige på meget overordnet niveau, men dine detailplaner og dine værktøjer skal hurtigt kunne ændre sig.
Før Ipad’en, hvem havde lige tænkt over, at måden vi designer websites på, kan ændre sig så hurtigt…

9
Kend dine kanaler

Du skal kende de steder dine kunder er. Er de på Facebook, så er du der også. Er de i detailbutikker, så skal du sørge for at have fingre i deres emailadresser, så du kan begynde at opbygge loyalitet. Er de alle steder, så skal du prioritere din indsats indtil du kan være så mange steder som muligt. Derfor skal du have tænkt på en kanalstrategi – hvad koster et lead på de forskellige medier??

10
Hvis du føler, det er for besværligt, så få hjælp hurtigt
Der er ingen grund til at sidde fast. En god idé er ikke bedre end en dårlig, hvis idéen ikke føres ud i livet.
Efterlad dit ego hjemme og fokuser på opgaven. De bedste penge jeg nogensinde har brugt, er penge på dygtige mennesker. Jeg har selv skrevet ovenstående, men jeg er en klovn til at lave case-stories. Det får jeg et kommunikationsbureau til. Jeg kan ikke kode et komma i en kodestreng, men jeg har et fantastisk netværk af dygtige udviklere.

Så hvis du vil have gode kontakter eller vide mere om gode måder at gennemføre marketingprojekter på, så ring til mig på 404 535 22 eller skriv på til mig her