Kom på forkant med dine salgsleads
Hvad nu hvis du kunne se ud i fremtiden og finde ud af hvad dine kunder tænker? Hvad hvis du kunne kommunikere direkte ind i deres beslutningsproces og hjælpe dem til at vælge rigtigt? Det kan du med de rigtige værktøjer!
Det rigtige tidspunkt.
Timing og relevans er to centrale punkter i enhver salgsproces og har man arbejdet bare en lille smule med salg, så ved man, at det kan være vildt svært at gætte på, hvad der er relevant og hvornår timingen er rigtig.
Jeg oplever, at det er de færreste salgsorganisationer, der har de rigtige værktøjer til at håndtere nutidens kunder og det betyder, at det bliver tilfældigheder, der gør om du når dine mål og når jeg taler med sælgere og salgschefer, så kan de berette om manglende viden og relative få data på kunderne og salgsleads.
(kilde på billede http://hakanforss.wordpress.com/) Tjek det for øvrigt ud 🙂
Vi har vildt travlt!
Når jeg taler med marketing- og salgsorganisationer er undskyldningen oftest at der er travlt og også for travlt til at gøre noget nyt. Vi skal helst over i et nyt regnskabsår eller gerne over på den anden side af hvilken som helst ferie, før der skal tænkes nyt.
Det er en fejl, for dine potentielle kunder har også travlt og de har en hel anden adfærd end for bare få år siden. Lad os bare antage, at alle virksomheder har brug for dit produkt – så kan kunderne groft inddeles i 4 kategorier:
- dem, der ikke har erkendt et problem, der ikke ved at du findes og ikke kender til dit produkt
- dem, der godt ved de har et problem men ikke nødvendigvis kender dig og dit produkt
- dem, der er klar over forskellige muligheder og som allerede har lavet grundig research
- dem, der bare klarer det hele selv
Gruppe 1 skal omvendes og se lyset, gruppe 2 skal uddannes, gruppe 3 skal oplyses og udfordres og gruppe 4 skal du lære af.
Alle grupper opfører sig forskelligt og har forskellige behov for kommunikation – men se lige på dit website – stedet hvor potentielle kunder oftest kigger først – kan den klare udfordringen?
Du bliver nødt til at tage dig tid til at forny og forbedre din kommunikation!
Hvis du nu kunne se ud i fremtiden??
Mit bedste bud på at kunne se ud i fremtiden er at begynde at tracke på dine kunders færden og adfærd på de digitale platforme de bevæger sig på. Dit website, dit nyhedsbrev, sociale medier, blogposts. Når du ved lidt om hvad de gør, så kan du begynde at kommunikere til dem ud fra deres aktuelle udgangspunkt og de forudsætninger de har. De er i gang med at tage en beslutning om noget nyt og det skal ud hjælpe med.
Lad os tage et eksempel på en fabriksny bil:
Du har mange forskellige muligheder for at starte din søgen på en ny bil. Det kan være du har nogle præferencer for mærke eller model, det kan være du går efter pris, farve, kilometer pr. liter, udseende, udstråling, bæredygtighed og alle mulige andre parametre. De fleste i dag starter med at gå på internettet og søger!
Hvis du var forhandler og du kunne se hvilken kunde, der har set på hvilken bil og du rent faktisk kunne se hvornår og hvor mange gange der var set på en konkret model. Hvor svært ville det være for din sælger, at ringe og tage en kvalificeret snak om den pågældende bil? Ikke ret svært, for kunden er i købsflow og har givet nogle konkrete spørgsmål.
Det er rent faktisk muligt med de værktøjer, der findes i dag og der er masser af muligheder for at udtrække data og komme på forkant med dine kunder – så start et sted, se på Google Analytics, se på dit website – hvad er det du rent faktisk vil have dine kunder til at gøre og hvem er dine kunder egentlig?
Vil du vide mere om intelligent marketing, så kan du jo bare ringe… 40453522